Korruption

The piratebay rättegången som jag skrivit om tidigare kommer hålla på i flera år. det vet vi redan. för ingen kommer ge sig förens det är totalt försent. men just nu så ser det ut som att det kan komma att bli en ÄN längre rättegång. n ukommer det fram skrämmande information om hur domaren kan vara jävig.

Jäv är alltså att man har kontakt med den ena eller andra sidan på något sätt. t.ex. att man som den nuvarande domaren är medlem i flera grupper som försöker utöka upphovsrätten och försvara den. vilket blir en otrolig jävsituation gentemot de åtalade.

Man har frågat domaren om vad han tycker om detta och han svarar med att han inte är jävig alls. men det visar ju bara på hans bristande omdöme. jag citerar lite från en artikel från P3. "Tomas Norström sitter även i styrelsen för Svenska föreningen för industriellt rättsskydd, SFIR, som bland annat verkar för en starkare upphovsrätt"  Tomas Norström är då den anklagade domaren.

han har även gjort extrajobb åt en stiftelse där han jobbat som kollega till skivbolagens advokat.

Allt detta gör iaf mig RIKTIGT förbannad. om han är jävig som han nu säger att han inte är så påverkar det ju sjklart utgången av rättegången. och om det kommer fram att så är fallet och ingenting görs så kommer väldigt många tappa förtroendet för det svenska rättssystemet.

men även om han nu inte är jävig så anser jag och många andra att han inte borde sitta på den positionen han sitter på. det kommer alltid att kännas som att han är jävig pga. hans kontakter.  det finns flera situationer tidigare där domare avsagt sig rättegången för att det kan misstänkas att de kan sitta i en jävsituation. det har till och med varit situationer där båda parter har tyckt att det spelar ingen roll men domaren har ändå sagt ifrån sig rättegången. det för oss in på en annan del i det hela. Domaren är skyldig att säga till om den kan vara jävig. det är för att få ett så rättvist resultat som möjligt i rättegången.

nu har jag babblat på här väldigt länge men jag var bara tvungen. jag hoppas iaf att allt tas om med en ny domare för att slippa problemen med att det kan finnas jävmisstankar.

/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0