Snart fri

jag skrev igår att jag hade nåt på lut som jag tror skulle vara intressant. här kommer det.

Hur skulle det kännas att sitta i fängelse i nästan 30 år? det är det få som vet. ännu färre vill nog veta. jag vill veta men jag vill inte sitta i 30 år^^
En som vet hur det är är Annika Östberg, hon har suttit i ett kvinnofängelse i USA sedan 1981 (domen kom 1983 men de blev gripna direkt efter morden), hon blev dömd för medhjälp till två mord, ett av morden var på en polisman i tjänst. hon sägs ha suttit och och laddat vapnen till sin dåvarande pojkvän Bob Cox. Enligt kalifornisk lag så är man medskyldig även om man själv inte utfört morden. Hon blev till och med tvungen att erkänna "first degree murder" i domstolen för att slippa yrkandet på dödsstraff. nu fick hon istället 25 år till livstids fängelse istället. Bob Cox var däremot en enorm fegis.. han tog livet av sig innan domen fallit, han kände nog på sig att han skulle få dödsstraff ändå så han tyckte att han kunde avsluta lidandet direkt istället för att sitta och vänta på det.

Annika Östberg


Flera gånger har hon försökt att få ett tidsbestämt straff, svenska myndigheter har även de försökt att få henne överflyttad till Sverige så att hon ska ha möjlighet att avtjäna straffet här i Sverige istället. Det  har inte godkänts pga. bland annat familjerna till de två mördade männen. i Kalifornien så är det nämnligen inte domstolen som bestämmer allt i fallen där personer vill bli benådade eller få ett straff tidsangivet. Det är även familjerna som sitter och får säga om de tycker att personen skall få igenom det den vill. I de flesta fall när familjen säger nej så blir även domstolens beslut nej. detta har hänt ett antal gånger för Annika Östberg. men nu tillslut så har hon på något sätt lyckats. Varken UD i Sverige, Fängelset i Kalifornien eller Domstolen som tog beslutet vill svara på frågor när media försöker få svar. det enda som har kommit från USA:s sida är att hon är fri och kommer att bli överlämnad till svensk polis inom den närmaste tiden. Väl när hon kommer till Sverige så kommer hon förmodligen få avtjäna ett kortare straff här innan hon kan släppas fri.

Min åsikt i denna fråga är att detta är helt sjukt. hur kan en person som påstås ha laddat vapen till en idiot som man vet är galen, bli dömd till 25 år till livstid och det är först efter att man har tvingat henne att erkänna ett mord (jag vet inte riktigt vad "First degree murder" står för men det låter som att det är som dråp i Sverige) som hon "bara" får det straffet. i mina öron så känns det som att de till varje pris har försökt få en person att straffa i frågan för att försöka lindra det för familjerna som har förlorat nära och kära. en syndabock. jag tycker att det är helt sjukt.. ska man förstöra ännu en persons liv? även om hon nu skulle ha laddat vapnen så måste man tänka sig in i hennes situation. Det sitter en knarklangare bredvid en, han skjuter hejvilt och är enormt stressad. han säger åt en att ladda vapnen.. VEM skulle INTE göra det i det läget? Jag vet att jag skulle definitivt överväga det, hur ska jag veta att han inte vänder pistolen mot mig och skjuter ? det är Männskligt att skydda sig själv i det läget. I straffet så syns inte det, I Sverige så hade hon förmodligen högst fått 3-4 års fängelse om de varit hårda.

för att avrunda detta så tänker jag bara säga att jag hoppas att hon kommer ut fort från fängelset och får börja om på nytt.. hon har definitivt avtjänat sitt straff för ALLA fel hon någonsin har gjort under sitt liv.

Nu ska jag fortsätta med mitt pluggande av CCNA B. (prov senare i eftermiddag)

/J

Kommentarer
Postat av: von schrowe

vi har den den 14 maj :) jahaja det var som tusan, vi behöver inte likna någon, utan bara klä sig som dom :)

2009-04-07 @ 14:44:51
URL: http://denisevs.blogg.se/
Postat av: von schrowe

haha precis, jaghar inga biljetter kvar :P men aa haha

2009-04-07 @ 17:05:33
URL: http://denisevs.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gaah vad korkad du är, du vet ju knappt nånting om henne och ändå tror du att du kan sitta och bedöma vad som är rätt och fel ...

2009-04-14 @ 11:19:22
Postat av: Jocke

svar till anonym,

Om du läser vad jag skrivit så skriver jag "min åsikt"

och sist jag kollade de orden så betyder det att jag säger vad jag tycker och tänker och i det läget så kan man nästan säga precis vad man vill, det hoppas jag du är med på. innan det så har jag bara skrivit information som vi i allmänheten fått ta del av. så kan du svara på vart jag är korkad ?

Mvh Jocke

2009-04-14 @ 21:59:41
URL: http://jrodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0