Saab

Nu är det bestämt, Saab kommer behöva bli ett självständigt företag för att överleva. Gm vill att de börjar rekonstruera Saab innan  årsskiftet. annars kommer GM ta bort sin hand ifrån dem och låta dem gå i konkurs.

GM har länge försökt få den svenska staten (de har krävt sammanlagt 280 miljarder från Sverige, Kanada och USA tillsammans för att rädda vissa bolag som de äger) att gå in och rädda Saab men regeringen säger nej, de säger att de svenska skattebetalarna inte ska behöva gå in och betala för ett företag som inte har någon som helst vinstchans. tyvärr kommer det leda till stora varsel men ett företag som inte går plus kan helt enkelt inte överleva, det säger sig självt.

Saab har under de senaste 20 åren gått med vinst endast ett (1) av dem. GM har sammanlagt pumpat in  cirka 25 miljarder kronor i företaget. hade det varit ett mindre företag så hade det gått i konkurs för cirka 19 år sedan. så varför ska då vi försöka rädda detta företag nu? det må vara ett stort företag med många arbetsplatser men det går inte med vinst. logiken säger helt enkelt "lägg ner". 

Min personliga uppfattning är att världsmarknaden har alldeles för många biltillverkare och alldeles för få miljöbilstillverkare.  Det kanske är dags att lämna den nu uråldrade bilindustrin och börja utveckla nytt inom miljön (om det är miljöbilar eller andra fortskaffningsmedel spelar ingen roll). sverige har alltid varit ett ledade land i ny teknik och vi har visat vägen för många andra mycket större länder. så varför kan vi inte göra det igen? Lägg ner Saab eller rekonstruera det till ett företag som tar fram mer miljöinriktade produkter som den vanliga privatpersonen har råd med. Om det görs på rätt sätt så kommer det att bli fler arbetstillfällen än vad Saab nu ger Sverige,  tyvärr så kommer det bli en del som blir arbetslösa under en övergångsperiod men i slutändan så kommer det förmodligen gynna hela landet.
man kan använda ett uttryck som en kompis till mig använde (som jag till en början tyckte var fel men jag har nu ändrat mig efter att jag har gjort lite egen research på området).  "Gör om, gör rätt" .  Det låter lite grovt om man läser det rakt av men om man tänker efter lite så är det förmodligen det som  Sverige behöver för att återigen bli ett ledande land inom bil/transport industrin.

Det var lite egna tankar om detta ämne men vi får se inom det närmsta året hur det kommer gå och hur Saab utvecklas.

jag kommer säkert komma med fler inlägg om både Saab och GM. 
Ciao
/J


Kommentarer
Postat av: Elin den klart bästa!

Men hallå. Jag läste en mening å höll på att dö av uttråkning :D Sorry Jocke, no one cares :D

2009-02-18 @ 22:06:08
Postat av: Jocke

Elins =) jag skrev inte till dig=) hade jag skrivit till dig så hade det handlat om hur man klipper sig i läppen i olika länder=)

2009-02-18 @ 22:57:06
URL: http://jrodin.blogg.se/
Postat av: Elin

Men snällt hörru... Rolig du är asså

2009-02-19 @ 15:17:12
Postat av: Jocke

jag måste ju vara lika jävlig tillbaka;)

2009-02-19 @ 15:53:17
URL: http://jrodin.blogg.se/
Postat av: 1337 (aka Gabbi ofc)

Jag håller inte alls med Elin. Tycker personligen inlägg som detta är mest intressanta och roliga att läsa. Mer inlägg i den här stilen! Bra skrivet för övrigt :)

2009-02-21 @ 12:32:14
Postat av: Jocke

Tack Gabbi! ;P och hade det inte varit för ditt 1337 så hade jag undrat vilken Gabbi det var;)

tack tack!

2009-02-21 @ 13:57:43
URL: http://jrodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0