Ekonomi

så var jag här igen, inne på ekonomispåret. jag skrev ju igår om att världen har gått back cirka 400 000 miljarder kr. men det finns faktiskt positiva saker i denna kris också, de flesta fonder har gått nedåt (jag har tappat cirka 50% på mina fonder sen i början av oktober) dessa 50 % är ingen ovanlighet just nu men det finns undantag.

Edit: fonder går som sagt upp och ner under åren som går och det är egentligen ingen fara alls om de tappar i värde nu, för låter man dem ligga kvar så kommer de att gå upp i värde igen tids nog.

Rysslandsfonderna har gått uppåt med cirka 19 % bara under det första kvartalet iår. även polen och övriga östeuropa har gått väldigt bra. så de som har satsat på dessa fonder har gjort en jättevinst under samma tid som majoriteten av världsbefolkningen har gått back.

jag tycker det är lite synd att man inte har satt sig in ordentligt i allt sådant där innan detta hände. hade man gjort det så hade man faktiskt kunnat tjäna sig en hacka på denna kris. men man ska nog inte se det alltför negativt heller. Fonder är ju som sagt en säker sparform och om de tappar i värde (du kan inte förlora mer än vinsten) så får du råd att köpa fler andelar än om de har ett högt värde, vilket resulterar i att när de väl går upp i värde igen så kommer man ha fler fonder och det kommer då ge mer avkastning.

men nu har jag engelskalektion så vi hörs senare!

/J

Kommentarer
Postat av: Alice

Ja, men så länge du fortsätter kommentera min blogg kommer jag ju ihåg att läsa din!



Och nu är jag uppdaterad om dagens ekonomifunderingar. Men alltså, går inte fonderna upp igen nån gång? Skit samma om de gått ner 50% det är väl bara att vänta några år så går de upp igen, eller? Sen det där allra sista med att köpa flera och grejer, det låter ju väldigt bra men jag fattar det inte alls. Ekonomi är inte min grej tror jag!

2009-03-23 @ 17:51:41
URL: http://rosamysk.blogg.se/
Postat av: Johan Glimsjö

Frågan är vad rysslandfonderna skulle ligga på om den globala krisen inte funnits. :)

2009-03-23 @ 21:19:14
Postat av: Jocke

haha jo:) det hade varit kul att veta:P fast förmodligen så hade de inte legat så högt:) de har förmodligen gått framåt pga allt annat negativt. eller det va kanske så du menade?

2009-03-23 @ 23:03:49
URL: http://jrodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0