Högskolan

Vi har idag haft en såkallad framtidsdag på skolan, jag själv tycker att det är ganska intressant med alla olika högskolor som man kan välja mellan, men valet är inte jättelätt kan jag direkt konstatera. jag har länge varit inne på att söka till antingen Linköpings högskola, Luleå eller Jönköping. efter att ha lyssnat på deras seminarer så har jag bestämt mig för att jag skall söka in till jönköping. jag kommer iofs säkert söka till flera andra också. fördelen med högskoleansökningen är att om man blir antagen så är det bara att avsäga sig platsen om man inte vill ha den så tar en reserv den platsen direkt. vilket ger en möjligheten att söka jobb under tiden och senare välja om man vill jobba eller plugga eller kanske resa. Jag tror att jag faktiskt har valt högskola även om jag inte kommer börja plugga direkt efter sommaren. jag kommer jobba i ett år och kanske läsa lite småkurser för att bredda mina kunskaper och öppna fler dörrar till mer utbildningar, efter det så kommer jag söka in till en högskola, Jönköpings högskola ser det ut som att det kommer bli för min del. de har väldigt många kurser som jag vill läsa och de har ett bra internationellt kontaktnät för utlandsstudier och sådant (en av Sveriges främsta skolor inom utbytesstudentgrenen). lite andra positiva saker med Jönköping är att jag har släkt där nere och det är samtidigt en stad som är under enorm utbyggnad pga.
 studentökningen som har skett de senaste åren där nere. fler och fler söker sig till Jönköpings högskola pga. det jag sa tidigare, just nu är det cirka 10000 studenter som studerar där varav 1300 är utbytesstudenter. den totala mängden människor är 125000 så det är alltså en hel del studenter som springer runt där.

Staden är dessutom väldigt fin med en hel del olika saker att göra, sjöar, gym, fotbollsplaner, jympahallar och massa mer saker. Jönköping är dessutom en av Sveriges restaurangtätaste städer, massa fik finns dessutom och en hel del uteställen.

 Det var lite om Jönköping och där jag funderar på att plugga vidare sen!

 /J

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Va glad jag är över att du äntligen börjar känna sug efter att studera igen. Fortsätt att kämpa låt inget annat dra ner dig!

2009-03-29 @ 17:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0