Influensa

Tamiflu, är det någon här vet vad det är? jag har iaf vetat det men jag ska dra en kort genomgång, Tamiflu är ett influensavaxin som Sverige och många andra länder i världen har lagt ner hundratals miljoner kronor på för att ha om t.ex. fågelinfluensan eller andra farliga influensor skulle bryta ut ordentligt så skulle vi kunna känna oss relativt säkra. men nu har problemet som vi haft de senaste åren med många sorters medeciner kommit inom denna del också.. bakterierna ändrar sig. de blir resistenta mot medecinerna. för redan ett år sedan så började man se ett mönster i att influensorna blev resistenta mot tamiflu, mellan 10% och ända upp till 67% runt om i världen, men redan i år så är den summan uppe i skrämmande 90%-100%. Tamiflu har alltså ingen verkan längre.. vi har vissa andra vacciner och medeciner men alla blir mindre och mindre verkande gentemot influensan.

Är det bara mig detta skrämmer? vi försöker rå på naturens krafter men vi blir hela tiden nedslagna. jag tror helt enkelt att naturen håller på att "lösa" vissa saker just nu. vi försöker desperat skydda så många vi kan men naturen gör så att vi inte kan göra det. vi forskar och forskar och forskar för att få fram mer och bättre medeciner men för varje medecin vi får fram så kommer naturen ganska fort med ett motmedel.

jag säger inte att vi ska lägga oss ner och ge upp och låta alla sjukdomar ta över, men det jag försöker säga är att iaf enligt mig så tror jag att vi snart kommer stå inför en pandemi av någon sort som kommer att slå hårt mot hela världen. som många säkert kommer ihåg så hade vi för några år sedan ett utbrott av fågelinfluensan eller annars kallat (H5N1-virus) om jag kommer ihåg rätt där. världen rustade för det men det bröt aldrig ut ordentligt, så alla andades ut. men hur kan man andas ut? det ligger ju bara och väntar på att bryta ut ordentligt igen. och när det bryter ut så tror iaf jag att det kommer vara ett enormt utbrott.. tyvärr.  nu kanske vi har tur men om man ser på det rent historiskt sätt så ser man att det har varit ett antal stora utbrott av olika sjukdomar som skördat många liv.

jaja nu ska jag sluta med min "världsundergångspredikan"  men jag tycker det är lite skrämmande, att vi faktiskt är så enormt små och hjälplösa egentligen.


btw. Joseph Fritzl är sjuk i huvet (det visste ni nog redan men nu har han överträffat sig själv). han har nu gått ut med uttalandet att han faktiskt är en bra fader. han anser att han är en bra far pga. att han faktiskt släckte lampan varje gång han våldtog sin äldsta dotter (cirka 3000 ggr). det gjorde han för att de andra barnen inte skulle se vad som hände.
är inte det sjukt ?!
Jag blir fan förbannad på att han får leva så bra som  han gör..

vad tycker ni?

Ha det bra, godnatt!
Ciao!

/J

Kommentarer
Postat av: Sara "Tiger" Andersson

Och jag kan bli så förbannad över att han överhuvudtaget får leva. Är han värd ett liv?

2009-03-04 @ 15:52:25
URL: http://tiger.blogg.se/
Postat av: Sara "Tiger" Andersson

Är han ens värd ett liv?

2009-03-04 @ 17:20:36
URL: http://tiger.blogg.se/
Postat av: Jocke

han är inte värd att dö.. han ska inte få komma undan lika lätt som t.ex. Saddam Hussein... dödsstraff är för milt enligt mig.

2009-03-04 @ 18:46:58
URL: http://jrodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0