liv?

Varning för ett ointressant och drygt inlägg^^

Finns det liv nån annanstans än här ? det är en fråga som jag och de flesta på jorden har ställt sig tror jag. kommer vi någonsin få reda på det? så många fråga som vi inte kan besvara.

När vi för första gången tog oss ut i rymden så var det av flera anledningar, det kalla kriget var mitt under sitt mest kritiska läge, 2 supermakter ville visa styrka för den andra och skrämma den, detta gjordes bland annat genom att man försökte ta sig ut i rymden. Ryssland var först, både med en farkost i rymden och en "bemannad" (det har även gått rykten om att det var en människa som skickades upp men aldrig kom tillbaka). Detta satte grillor i huvudet på amerikanerna, President Kennedy lovade att de skulle vara en människa på månen innan 1960-talet var slut. Så blev det också, (även om den har ifrågasatts på flera sätt). Nog pratat om historien.

Som de flesta vet så håller flera länder på att bygga en station långt där uppe, USA och Ryssland är 2 av de största aktörerna och de har här i veckan efter en hel del förseningar skickat upp Rymdfärjan Discovery. Igårkväll (17 Mars) så gjorde den en lyckad dockning med Rymdstationen ISS.

som ni säkert har märkt så tycker jag att det är rätt så häftigt och intressant. vi får chanser att studera en hel del olika saker som vi inte kan göra här på jorden och det ger även oss en hel del positiva saker i realtid här nere på jorden.

Att få åka upp sådär skulle jag mer än gärna göra! det är en sak jag absolut skulle vilja göra, sväva där uppe i cirka 27000 km/h och se hur jorden ser ut och hur solen, månen och allt annat man kan se därifrån ser ut. vilken frihetskänsla.

Vi kanske aldrig kommer få svar på frågan om vi är ensamma i universum, men jag tycker att det är ganska självklart. det måste finnas mer intelligent liv än vi själva. det är ju så ofattbart stort där ute.

Jaja slutsnackat om min lilla dröm och mitt lilla funderande. nu ska jag sova och tagga inför provet imorgon!

Godnatt
Ciao
/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0