Sjukt

så kommer så de nyheterna som hela världen fruktat att de ska komma. Nordkorea har än en gång gjort ett lyckat kärnvapenprov under mark. Testet genomfördes strax före klockan 03:00 inatt svensk tid. De provsköt även en kortdistansrobot som når upp till 130 km.

Världen ser väldigt allvarligt på detta, USA, Sydkorea, Kina & Ryssland är de som verkligen visar det utåt. samtidigt så är det de länderna som är mest involverade i det, iaf utåt sett.

Sydkorea är det landet som känner sig mest hotat i detta läge men samtidigt så undrar iaf jag om det verkligen är ett så stort hot som vi blåser upp det till? det är klart att det är ett hot när en annan stat skaffar sig vapen av den kalibern. men om man ska se till världsläget så finns det värre maktkamper just nu mellan stater som redan är i krig och båda förfogar över kärnvapen. t.ex. Iran - Pakistan konflikten som är ute i en geopolitisk konflikt där båda har tillgång till kärnvapen. den konflikten är mycket större och mer aktuell än vad det är att Nordkorea som är ett så litet land och så nedtryckt av resten av världen skaffar sig kärnvapen.

en sak som jag tycker är mycket mer skrämmande i denna fråga är att vi i västvärlden ifrågasätter att andra skaffar sig den här sortens vapen. vad har vi för rätt att göra det? vi hävdar att det är en sån säkerhet innan de skulle användas av oss. men är det verkligen någon skillnad ? är vi verkligen den "goda" sidan? jag är inte så säker på att vi verkligen är det. min uppfattning är att vi är minst lika stora kolsupare som nordkorea och alla andra U-länder som försöker skaffa sig makt genom vapen.
min fråga är istället denna.
Varför skaffar vi oss ens detta vapen?


Jag kan förstå krig och konflikter till 100%. faktiskt! nu skulle min Samhällslärare titta lite surt på mig^^ eller han förstår hur jag menar men efter våra disskutioner så hra vi kommit fram till ett och annat. (mycket givande och trevliga disskutioner måste jag säga). aja tillbaka till ämnet! jag kan förstå krig och konflikter, de förekommer på alla plan i samhället,världen och i familjen. man börjar som liten mellan sina syskon och föräldrar (det kan låta fjantigt men det är egentligen likadana konflikter men på en helt annan nivå)  jag förstår att man från början använde sig av tillhyggen, svärd och pilbåge och att man nu använder sig av skjutvapen. där allting avslutas på samma plats det startade och det är inte alltför många civila som skadas.

men när vi kommer till atombomber och andra kemiska och biologiska vapen så är det inte så. om man använder sig av en av de sakerna så förstörs världen för en lång tid framöver, många generationer påverkas framöver. varför har man sådana vapen? även vi i västvärlden som påstår oss vara så smarta och bäst på alla plan. vi är de som har det i störst utsträckning och samtidigt så går vi ut och bestämmer vad andra får och inte får ha! det är totalt fel på ALLA plan.

Men jag tycker iaf att detta med Nordkorea är en sak man absolut ska se allvarligt på men det finns saker i världen som vi måste ha under starkare uppsikt. det är min åsikt i denna fråga.

Vad är din åsikt?

/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0