Phising

Jag vet inte vad jag ska säga, om jag ska skratta eller gråta.
Hotmail, Yahoo och flera andra Google & Microsoft mailbaser har blivit hackade, eller egentligen inte hackade. deras säkerhet har hållit men personerna som har blivit hackade har gett ut uppgifterna genom såkallad phising.

Hur kan man vara så du man lämnar ut sina inloggningsuppgifter? företaget som man har registrerat sig hos kommer ALDRIG fråga efter dem, för vill dem ha dem så tar de fram dem ur databasen. det har hänt så många gånger också. det pratas och skrivs om det hela tiden, överallt, hur kan man då göra det igen?...

Från början så var det "bara" cirka 10000 addresser som började på A och B men nu efter större undersökningar så pratas det om mellan 30-50 tusen addresser. i det stora hela så är det ju egentligen ingenting, med tanke på att de har flera hundra miljoner konton, förmodligen bra långt över en miljard konton. men det är ändå en säkerhetsrisk som heter duga att personer inte kan ta till sig av information som faktiskt är väldigt relevant att man använder sig av.

nu sitter många och tycker att "men det är ju bara ett hotmailkonto, klart dem kan få läsa det, det spelar inte mig nån roll." men eftersom att cirka 40% av alla internetanvändare använder samma lösenord överallt så säger det sig självt att det kommer bli problem.

men iaf, nu har iaf jag bytt mitt lösenord med tanke på att Företagen inte är säkra på att dem har koll på det än.
de råder alla att göra detta så gör det nu.
logga in på kontot och gå längst ner till höger, där finns det en knapp för användarkontot.
ändra lösen och var glad!

nu ska jag sluta mala på^^



/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0