Träning och Psyke

Jag har lovat er bilder och liknande på de övningar jag kör på gymmet bland annat. de bilderna kommer komma, men jag hittar inga bra illustrerade bilder på internet.. (så om någon har en bra hemsida med dessa så får ni gärna säga det). men iaf, jag kommer få fixa egna bilder istället. ska se till att ha sällskap så att det kan lösas:) bilderna kommer komma det lovar jag.

men jag tänkte att jag kan ju berätta lite hur jag själv gör för att orka med att träna så mycket rent psykiskt. Många tror nog att det värsta är den fysiska delen, att kroppen blir trött och att man helt enkelt inte orkar göra det man ska göra. men för mig så är det den psykiska delen som är den jobbiga.

en av de viktigaste sakerna för mig är att när jag tränar så kan jag tänka, jag får den tiden jag behöver för mig själv, hjärnan får slappna av på ett helt annat sätt än vad den får göra hemma eller i skolan. Detta gör så att när man tränat klart så är man oftast mer avslappnad i tanken och allting verkar lättare, det hänger även ihop med att kroppen utsöndrar så kallade Endorfiner. Endorfiner är ett hormon som kroppen tillverkar när man t.ex. tränar. det fungerar smärtlindrande och man får en nästan euforisk känsla om man tränat ordentligt, man kan säga att man blir hög, "hög på endorfiner" är ett ganska vanligt uttryck. Det är den känslan som man brukar försöka komma fram till när man tränar regelbundet (detta görs oftast utan att man vet om det, det blir som ett beroende utan att man vet om det).

Fler saker som gör så att jag orkar träna 7 gånger i veckan som det är nu är en så enkel sak som att man vet att kroppen mår bra av det, man försöker uppnå den kroppen man alltid vill ha. (Detta kan vara lika negativt som positivt).

sen finns det många småsaker som man inte tänker på. t.ex. så sover man bättre, kroppen har lättare att slappna av, man får lättare att koncentrera sig när man bara sitter ner och läser något. en bra kroppskondition är grunden för att orka koncentrera sig på jobbet eller i skolan.

Säkerligen så finns det en massa mer saker som gör att man orkar med det psykiska.

nu blev detta inlägg lite som ett inlägg om positiva saker som träning medför, men dessa saker är även de sakerna jag tänker på och känner att jag mår bra av. alltså de som gör så jag rent psykiskt orkar med att träna.

Om det finns några frågor så ställ dem gärna, det är lättare att komma på fler saker om jag får frågorna!

nu ska jag lägga ifrån mig datorn och nanna kudden! Godnatt!

/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0